Ett öppet brev till Magdalena och Ulf
Sluta stoppa huvudet i sanden. Vi kommer inte kunna behålla vår livskvalitet om ni inte gör något!
Idag är det TVÅ VECKOR till valet och klimatfrågan lyser precis lika mycket med sin frånvaro i debatten som den gjorde för två veckor sedan när jag skrev min första text och frågade ”vad fan vi håller på med?”
Jag förstår på ett sätt. Båda sidorna har de gjort analysen att de inte kommer vinna några val på att prata klimatpolitik, och att det enda som opinionen just nu verkar bry sig om är vem som är hårdast på brotten och vem som är snällast mot folks plånböcker. Precis som vanligt det vill säga.
I en artikel i Dagens Nyheter i veckan gav en rad klimatforskare, där ibland Johan Rockström, utryck för sin frustration över detta, samtidigt som både Ulf Kristersson och näringsminister Karl Petter Thorwaldsson citerades med att säga:
Ulf: ”Mitt mål är inte att människor ska behöva ställa om sina liv.”
Karl Petter: ”Det finns ganska många som tycker att vi ska sluta flyga, sluta köra bil, sluta konsumera men det är inte regeringens strategi. Vi ska kunna göra de saker vi vill göra och leva det liv vi vill leva utan klimatpåverkan.”
Och så här är det, problemet är inte det att de accepterat att folk inte kommer vilja ha förändring, för det stämmer.
Vi kommer ALDRIG lyckas rädda klimatet om lösningen är att vi först måste få alla att sluta flyga, sluta äta kött, sluta konsumera och sluta värma upp sina hus eller ta varma duschar. Det kommer aldrig att gå. Det är sant, och det måste även miljörörelsen acceptera. Det är OMÖJLIGT med annat än diktatur eller att världen börjar braka samman och vi inte har ett val. Och då är det redan för sent.
Problemet är att Ulf, Magdalena och Karl Petter verkar ha absolut NOLL planer för att få detta att ske tillräckligt snabbt för att vi också ska kunna förhindra en total klimatkatastrof. I artikeln citeras Ulf Kristersson luta sig på att kärnkraft och koldioxidinsamling ska lösa hans problem, problemet är bara att den ena kommer ta åtminstone ett decennium att bygga ut och den andra inte ens existerar annat än som ganska kass prototyp (och dessutom ger fossilbranschen ett frikort för business as usual). Vad Karl Petter och Magdalena planerar är mer oklart, men skulle verkligen ha behövt börja för åtta år sedan.
Saken är dock de att de bägge har delvis rätt, men bara sjukt låga ambitionsnivåer och dessutom är fruktansvärt oärliga. De kanske kommer vinna detta valet på att vagga in folk i en våt filt bestående av skattesänkningar på drivmedel och maxtak på elräkningen. Men om de på allvar vill att folk ska kunna fortsätta leva sina liv så måste de AGERA NU, för inför nästa val så kommer både mat, el och bensinpriset bara fortsätta stiga, antalet klimatflyktingar öka och det kommer bli betydligt mycket värre konsekvenser än så som vi ännu inte kan förutspå.
Det enda sättet att behålla folks möjligheter att fortsätta leva någorlunda som de gör nu – vilket därmed alltså är VÅRT ENDA ALTERNATIV, då en extremomställning mot negativ tillväxt och stenåldersleverna är helt orimligt – är följande:
- VAR ÄRLIGA. Sluta vagga in folk i en falsk sanning om att allt kommer bli bra automatiskt och utan att vi gör någonting alls. Var ärliga med att det kommer att bli allvarliga konsekvenser, oavsett om vi gör någonting eller inte. Men var också ärliga med att vi kan lösa det här, om vi tillsammans gör det som krävs. Var ärliga med vad som fungerar och vad som inte fungerar, och sluta stoppa huvudet i sanden. Fortsatta utsläpp fungerar inte, men det finns alternativ.
- VAR AMBITIÖSA. Våga säga att vi kan lösa det här. Våga säga att vi kan byta ut de dåliga konsumtionsvanor, produkter och tjänster som idag förstör vår värld mot bättre alternativ och att det faktiskt är möjligt. Våga investera enorma summor i att lyfta fram alternativa lösningar, att hjälpa klimatförstörande branscher att ställa om och ställ krav på dem som inte gör det. Gör det olagligt, omöjligt och extremt olukrativt att förstöra vår planet och extremt fördelaktigt, enkelt och väldigt lukrativt att presentera lösningar som räddar den.
Vill ni har några exempel på hur det här kan se ut? Det finns nämligen redan väldigt många bra sådana!
BILAR
På knappt ett decennium har elbilar gått ifrån att vara en osannolik framtidsvision till att vara en självklarhet på våra gator. Bara i veckan beslutade Kalifornien att inga bilar drivna av fossila bränslen ska få säljas efter 2035 och i Norge var 86 % av alla bilar som såldes i mars 2022 elbilar. Inom kort kommer elektriska självkörande lastbilar börja köra på vägarna. Det som dock behövs här är en ENORM satsning på att bygga ut infrastrukturen som ska underlätta detta. Vi behöver massiva statliga och privata satsningar på laddinfrastruktur stöttad av fossilfri energi, vi behöver skattelättnader för de som vill byta bil och vi behöver billigare elbilar.
Jag vill se vallöften om att det ska vara lika lätt att ladda en elbil som att tanka bensin och ännu större skattelättnader för de som byter från bensin till el.
MAT
Också inom det senaste decenniet har växtbaserad mat expoderat och faktiskt blivit ett alternativ inte bara för hardcore veganer utan för gemene man. Med företag som Beyond Meat, Impossible Meat och Oatly så har de växtbaserade alternativen börjat ta marknadsandelar, och till 2040 så räknar flera stora framtidsinstiut med att hela 60 % av världens köttkonsumtion kommer att bestå av växtbaserade och labbodlade köttalternativ. För att omställningen ska kunna gå tillräckligt snabbt och konsekvenserna om omställningarna inte ska behöva slå mot enskilda bönder så behöver enorma statliga stöd gå till att hjälpa primärproducenter att ställa om, hjälpa storföretag som idag är beroende av kött och mejerier att ställa om och inte minst, sluta subventionera kött och mjölk, till förmån för de nya hållbara produkterna.
Jag vill se vallöften där staten lovar att hjälpa Sveriges bönder att ställa om till mer växtbaserad, ekologisk och regenerativ odling och slutar subventionera klimatskadlig produktion av kött och mjölk. Egenanställda bönder ska inte behöva bära bördan av vår livsmedelskedjas omställning på sina egna axlar.
INDUSTRI
Industrisektorn står för knappt en tredjedel av Sveriges inhemska klimatutsläpp, och globalt står bara stålindustrin för ca 7-9 % av de globala klimatutsläppen och betongindustrin för 5-8 %. Det kan jämföras med den globala flygsektorn som står för 2-4 % av klimatutsläppen! Att göra direkta insatser för att klimatsäkra dessa stora industrier, samt att förse dem med fossilfri el skulle alltså göra större påverkan på klimatarbetet än att helt avskaffa flyget flera gånger om. Här är det också enorma projekt på gång, bland annat de svenska projekten Hybrit och H2 Green Steel som bägge två håller på och utvecklar fossilfritt stål men betydligt mycket mer behövs. Potentialen är enorm, då dessa stora branscher ofta domineras av ett fåtal stora företag, som med relativt få beslut kan revolutionera hela branscher så länge tekniken finns.
Jag skulle vilja se vallöften där politikerna lovar att plöja ner enorma summor i att stödja forskning som ställer om klimatskadliga industrisektorer och straffbeskattar branscher som inte ställer om snabbt nog. Det ska vara dyrt att släppa ut, och väldigt lukrativt att ställa om. Inte tvärt om, och framförallt inte okej att fortsätta bränna fossila bränslen på förhoppningen om att vi kanske ska kunna samla in koldioxiden som släpps ut med teknik som ännu inte finns. När och om den tekniken väl uppfinns kommer den ha fullt upp med att fånga upp de utsläpp som redan gjorts, inte nya utsläpp, som aldrig borde få finnas.
RESOR
Sist, så står resor för en väldigt stor del av inte minst privatpersoners klimatutsläpp och behöver åtgärdas utan att vi för den sakens skull ska isolera oss i våra länder och på nytt gå tillbaks till en tidsålder då det tog veckor att resa genom Europa och då länderna var isolerade från varandra. Vi behöver internationell kommunikation, utbyte och handel för att lösa våra problem och bygga ett livskraftigt samhälle.
När flygen tog över majoriteten av det internationella resandet så nedprioriterades tågresorna och infrastrukturen eftersattes. Med större satsningar på bättre rälssystem, bättre samordning mellan länder, och höghastighetsbanor så skulle internationella tågresor på riktigt kunna bli ett trovärdigt alternativ.
Lika så är båt och flygtrafik som drivs på bättre bränslen fullt möjliga med tillräckligt mycket forskning och investeringar. Det är bara en fråga om att tvinga fram dem.
Jag skulle vilja se vallöften från våra politiker som gör tunga investeringar i tågresande i samverkan med övriga Europa och som flyttar subventioner från flygbiljetterna till tågbiljetterna. Samtidigt så behöver krav ställas på båt och flygsektorerna att ta fram alternativa bränslen och stora stöd till forskning för detta ges.
Det är inte genom att skamma folk från att flyga som vi kommer få bättre resor. Det är genom att skapa bättre resalternativ och göra dessa tillgängliga och prisvärda för folk som vi kommer att lösa problemet.
DET GÅR.
Det går att både rädda klimatet och behålla vår livskvalitet. Men det kommer inte vara gratis. Det kommer inte vara enkelt och det kommer inte att gå automatiskt. Sluta skyll ifrån er, sluta stoppa huvudet i sanden och låtsas som att någon annan ska lösa problemen senare och BÖRJA INVESTERA. Om ni gör det med trovärdiga planer och med öppna kort så kommer ni få med er både folk och företag. Jag lovar!
KÄLLOR:
https://www.dn.se/sverige/forskare-fortvivlade-over-valrorelsens-klimatpolitik/
https://svenska.yle.fi/a/7-10019978
https://www.kearney.com/consumer-retail/article/-/insights/we-eat-what-we-are
https://en.wikipedia.org/wiki/Environmental_impact_of_concrete
https://www.svd.se/a/PoGpp6/hybrit-fore-h2-green-steel-att-gora-fossilfri-jarnsvamp-med-vatgas