fbpx

Köttätare och växtbaserade livsmedel: kan märkning göra skillnad?

Ny forskning visar hur köttätare reagerar på växtbaserade livsmedel och hur rätt märkning kan förbättra acceptansen.

Ny forskning visar att köttätare ofta har blandade känslor kring växtbaserade livsmedel. Även om dessa produkter ses som hälsosamma och miljövänliga, framkallar de också ilska och förakt. Dock finns det sätt att minska negativa känslor och öka acceptansen, exempelvis genom märkning. En studie, publicerad i Journal of Environmental Psychology i december 2023 av forskare från University of Southern California (USC), visar hur märkning kan påverka valet av växtbaserade produkter.

Foto: @peasofheaven
Varför skapar växtbaserade dieter blandade känslor?

En finsk studie med 3 600 deltagare från fyra europeiska länder undersökte köttätares syn på växtbaserade konsumenter. Studien fann att sådana konsumenter ofta väcker både avund och ilska. Samtidigt uppfattade deltagarna dem som mer moraliska, hälsosamma och miljövänliga jämfört med köttätare. Sociala normer och status påverkar troligen denna blandning av positiva och negativa känslor.

Dessutom visade forskarna att behovet av status och grupptillhörighet spelar en stor roll. Personer som värdesätter status tenderar att känna hot från växtbaserade livsmedel. De är medvetna om att dessa dieter kan lösa miljöproblem men ser dem som svåra att följa utan självuppoffring. För många blir växtbaserade alternativ därför en symbol för vad de själva inte lyckas uppnå.

Forskning visar vikten av rätt märkning

Forskare publicerade studien i december 2023 i Journal of Environmental Psychology och visade hur märkning påverkar valet av växtbaserade livsmedel. Forskarna undersökte över 7 500 deltagare och gav dem valet mellan en växtbaserad gourmetkorg och en korg med kött och ost. Den växtbaserade korgen hade olika etiketter: “vegan,” “växtbaserad,” “hälsosam,” “hållbar” eller “hälsosam och hållbar.”

Resultaten var slående:

• Endast 20 % valde korgen märkt “vegan.”
• 27 % valde den när den märktes “växtbaserad.”
• 42 % valde den när den märktes “hälsosam.”
• 43 % valde den med märkningen “hållbar.”
• 44 % föredrog korgen med märkningen “hälsosam och hållbar.”

Effekten var tydlig oavsett demografi men starkast bland rött-köttätare. Dessutom understryker forskningen att märkningar som betonar fördelar, snarare än etik, gör växtbaserade produkter mer tilltalande.

Foto: Anamma
Hur vi kan minska negativa känslor kring växtbaserade val

En studie från Storbritanniens Agriculture and Horticulture Development Board (AHDB) belyser liknande insikter. Köttätare föredrar ofta matförpackningar med “matbilder” snarare än bilder på djuren. Mer än två tredjedelar uttryckte att de inte ville associera sin måltid med djuren bakom produkten. Detta visar att köttätare aktivt distanserar sig från sådana associationer för att undvika skuld.

Att förstå denna dynamik kan hjälpa oss att minska spänningarna mellan olika kostval. Genom att fokusera på märkningar som betonar hälso- och hållbarhetsfördelar kan växtbaserade livsmedel bli mer tilltalande. Förutom att göra dessa produkter mer lockande för köttätare, kan vi därmed också skapa en mer inkluderande attityd gentemot växtbaserade alternativ.

Vägen framåt

Den växande marknaden för växtbaserade livsmedel erbjuder stora möjligheter. Efterfrågan på hållbara och hälsosamma alternativ ökar snabbt. Slutligen kan vi, med hjälp av genomtänkta strategier och rätt märkningar, skapa en meningsfull förändring som gynnar både konsumenter och miljön.

Läs mer om studien här.

DELA INLÄGGET

Relaterade taggar:Nyheter

Kommentera gärna!

Prenumerera
Notifiera
guest

0 Kommentarer
Mest röster
Nyast Äldst
Inline Feedbacks
Visa alla kommentarer

ETT JÄVLIGT BRA NYHETSBREV

Vill du få nya recept, veckomenyer och tips om vad som är på gång i vegovärlden och hos Jävligt gott direkt ner i din mailbox varje vecka?

andra och prenumerera
på vårt nyhetsbrev!
Gör som 0 +
Recepten finns längre ned på sidan

Filtrera

Veganskt eller vegetariskt
Tillfälle
Typ av mat
Egenskaper
Passar denna säsong
Recept Från Världens Hörn
Högtider
Välkomna till nya

Javligtgott.se!

Javligtgott.se har äntligen fått sig ett välförtjänt och efterlängtat ansiktslyft efter att ha legat alldeles för många år i det gamla wordpresstemat som jag fixade själv ungefär 2014.
 
Den nya hemsidan är tänkt att ha ett mycket större fokus på recepten och på att göra det lätt för dig att hitta ny grön matinspiration. Därför har vi bland annat separerat recepten från blogginäggen och arbetat om ALLA recept från grunden så att de nu dels kan räknas om per portion och skrivas ut.

Vi har också lagt större fokus på bilder och videos till de recept som har dem. Det har verkligen varit ett ENORMT arbete och jag vill rikta ett jättestort tack till alla som gjort detta möjligt.

Framförallt till Niclas Lundberg och Tomas Jönsson från Undeco som gjort ett helt oroligt jobb med att bygga upp siten och receptdatabasen från grunden. Ett jättestort tack ska även Rasmus Klockljung och Linda Fodor ha som har lagt ner otaliga timmar på att hjälpa mig att renskriva och tagga om recept och lägga över dem i den nya databasen.

Nu behöver vi er hjälp! Ser ni någon bugg, eller något som ser konstigt ut? Skicka gärna ett mail till oss på felrapport@javligtgott.se eller använd den röda knappen där det står ”Rapportera ett fel” nere i hörnet!

Tack! /Gustav

Jävligt Gott logotyp

SÖK EFTER JÄVLIGT GODA VEGANSKA RECEPT

0
Kommentera gärna! :)x
()
x