Hej!
Nu har semestern börjat och jag är nere i Skåne med familjen. Eller ja, så mycket semester man nu kan få som egenföretagare. Jag kanske snarare ska säga att jag är i vårt sommarhus och jobbar lite mindre än vanligt. Det blir ju fortfarande en massa bloggande, instagrammande och planerande inför hösten. Även om det varvas med hobbygrillande (alltid!), badande och häng med kidsen och sambon.
Det här inlägget kommer att vara lite annorlunda och snäppet mer personligt än vad jag brukar skriva här på bloggen. Annars är ju 99 % av alla inlägg antingen ett recept eller om något jag haft för mig på sistone som relaterar till mat.
Jag tänkte ta tillfället i akt att snacka lite om det här med att vara egenföretagare och försöka att bygga upp ett företag kring Jävligt Gott, både för att göra det mer långsiktigt men också för att kunna nå ut till så många som möjligt med idén om jävligt gott vegokäk och på det viset försöka göra så mycket gott jag kan här i världen.
För exakt ett år sedan så bestämde jag mig för att säga upp mig, och jag har inte ångrat det en sekund. Även om jag sedan faktiskt inte sade upp mig i praktiken från och med augusti, och sedan hade två månaders uppsägningstid så är det från och med det här datumet förra året jag räknar mitt nya liv som heltidsentreprenör. Jag hade precis kommit tillbaks från en hel vecka på Fårö tillsammans med Orlando’s Jamaican, och mitt första riktiga försök att ta min mat och mitt företagande lite längre än bara att blogga. Det gick superbra och det var väl knuffen jag behövde för att riktigt våga tro på att det skulle vara möjligt.
Men det betyder inte att allt gått som på räls. Långt ifrån. Det är två helt olika grejer att ha en bra magkänsla för att ”det här kommer nog att funka – folk verkar ju fatta” och sedan att veta exakt hur och på vilket sätt ditt företag ska vara strukturerat för att kunna bära långsiktigt och nå ut till så många som möjligt.
Vad vill du åstadkomma?
Vad exakt är det du är bra på, och kanske till och med bäst på?
Vad är du inte lika bra på?
Hur ska du tjäna pengar, och kommer det gå att skala upp det här på sikt?
Det är långt ifrån uppenbara frågor, och ju mer jag har lärt mig desto mer inser jag att jag verkligen har otroligt mycket att lära mig. Just därför har jag varit mer eller mindre besatt under våren här i att lyssna på olika podcasts och ljudböcker om och av entreprenörer och företagare som gjort liknande grejer tidigare. En måste ju inte uppfinna hjulet på nytt varenda gång, eller hur?
Framgångspodden med Alexander Pärleros har varit grym och gett många tänkvärda tips. Jag gillar hur fokuset i varje avsnitt är att tanka gästerna på konkreta metoder, tips och trix som de använt sig av för att bygga sina framgångshistorier. Tyvärr kan det dock bli lite ytligt då man inte alltid kommer så djupt in i varje historia. Ett avsnitt som dock verkligen fick mig att tänka en hel del på det här med motivation, långsiktighet och att bygga företag var när han träffade Petter Stordalen, den norska superentreprenören och hotellmagnaten bakom Choice Hotels.
Han blev vid typ 23 års ålder VD för ett av Norges största varuhus och gick vidare till att chefa både över Norges motsvarighet till NK och sedan starta en av Nordens största hotellkedjor från scratch. Hans bok Min Hemlighet, som jag sedan laddade ner och lyssnade på som ljudbok under våren (ljudböcker är för övrigt fruktansvärt praktiska! Jag som konstant har fullt upp med något har haft väldigt svårt att ha tid annat än på somrarna för att läsa fysiska böcker. Ljudboken har räddat mig fullständigt och är min nya bästa vän i tvättstugan, på träningen, och när jag städar), är full av förhandlingstips, tankar kring vad och hur man bygger framgångsrika företag och tonvis med exempel och erfarenheter på vad man både borde och inte borde göra för att ta sig någonstans.
Nu säger jag inte att jag jämför mig själv med en mångmiljardär och superframgångsrik företagsledare i mitt arbete med Jävligt Gott, men det finns bra tips och lärdomar att lära sig i allt, och det absolut mest onödiga är ju att uppfinna hjulet på nytt om det nu finns bra saker att inspireras av.
En grej som fastnade, egentligen mest bara som någon sorts sensmoral, ifrån hans bok var vad han kallar ”Jordgubbsfilosofin” och som kortfattat går ut på att göra det bästa av det man har istället för att klaga på vad man inte har. Namnet kommer av att han sålde jordgubbar som barn åt sin pappa som var matbutiksägare. Det fanns flera andra på torget som också sålde jordgubbar och han hade ofta de minsta och de blekaste bären. När han beklagade sig för sin pappa skällde denne ut honom och sa åt honom att skärpa sig och göra det bästa av situationen. Han skulle inte få några andra bär, så ville han tjäna några pengar var han tvungen att anpassa sig. Så han lärde sig istället att snacka och sälja bättre än alla andra på torget, så han gjorde upp i charm för det hans bär saknade i utseende.
Jag tänker mig att det är något som alla kan ta med sig av, och som jag absolut försöker tänka på mycket när jag bygger vidare på Jävligt gott. Det är långt ifrån världens största blogg. Jag är heller inte världens bästa kock, eller för den delens skull stormrik eller den ende som jobbar med vegetarisk mat. Det jag däremot har är en idé – att det måste vara Jävligt Gott om vi ska få fler att äta bättre. Och jag har alla er som lagar, äter och delar med er av den mat vi skapar och för ut den till ännu fler. Och det kan – och ska – vi göra otroligt mycket stora grejer av här under åren framöver!
Trevlig sommar, och glöm inte att prenumerera på mitt nyhetsbrev och ge mig en liten extra kick vidare på entreprenörandet 😉
[hr]
Vill ni vara säkra på att ni inte missar något nytt om Jävligt Gott, får ta del av unikt extramaterial och de bästa dealarna? Se till att signa upp er på min nya maillista!
[rainmaker_form id=”5502″]
[hr]
Följ mig gärna också på instagram och facebook för fler dagliga recept och mer inspiration!