Hej!
Hoppas allt är fint med er! Innan sommaren gav jag ett litet boktips för egenföretagare, och nu tänkte jag smalna av det hela lite och ge ett till tips fast riktat till alla er som funderar på att bli, eller som redan är vegoföretagare. Dvs på något sätt jobbar med att försöka få ut mer vegomat till folket, oavsett det handlar om att producera ett nytt vegoprotein, att catera mat, jobbar som kock eller något liknande.
För mig som matbloggare är det en väldigt viktig del att se mig själv som först och främst entreprenör och företagare framför till exempel en influencer eller kock. Jag vill med mitt arbete bidra till att få så många som möjligt att äta mer vegetarisk mat, och då är det viktigt att både kunna nå ut till så många som möjligt och att göra det på ett hållbart och skalbart sätt, inte bara att snacka om det.
Jag brukar säga att hållbarheten måste vara hållbar. Och ett viktigt steg i det är att visa att det faktiskt går att tjäna pengar på att göra något bra här i världen. Det är ju egentligen ganska rimligt, varför skulle det bara vara branscher som går ut på att göra folk feta, förstöra klimatet och att utnyttja djur som skulle kunna gå med vinst, och vad är det för fruktansvärt fel på att tjäna pengar samtidigt som man försöker lösa problem?
Det är så klart att det går, och en person som verkligen gjort det till sin grej att försöka tjäna pengar på att rädda världen – för att rädda världen – är Elon Musk. Bad business uppnår inga resultat, och om du ska skicka människan till mars och göra oss oberoende av fossila bränslen så behöver du rejäla resultat.
I Ashley Vances biografi över Elon Musk får man följa honom från hans uppväxt som sci-fi-besatt ung pojkspoling i Sydafrika, till hur han flyttar till USA, startar Pay Pal och sedan använder pengarna från det företaget för att investera i (minst!) tre helt separata och enorma branscher, alla med målet att helt ändra dem alla från grunden.
Rymdfärder ska bli billiga, elbilar sexiga och solpaneler resurseffektiva. Det är riktigt motiverande att läsa om hur han mot alla odds använder marknadslogiken för att försöka lösa problemen den själv orsakat.
Och det går att lyfta vidare som exempel. Ska vi få ut vegomat till fler så måste den bli minst lika bra – om inte bättre – än de kött och mejeriprodukter som folk är vana vid. Du kan inte tjäna pengar på att vara sämre, tråkigare och långsammare än konkurrenterna.
Exakt samma logik kan och borde användas när vi bygger företag och idéer för att få fler att äta vegomat, och jag hoppas att fler inser det! Mängden företag som vill och kan tjäna pengar på vegetariskt ökar ständigt och jag hoppas att det så kommer fortsätta. Och oavsett hur många vegan-Teslor som dyker upp så hoppas jag verkligen att även ett och annat kött-Chrysler och mjölk-Ford ska ställa om sin verksamhet.
Tills dess tycker jag ni ska inspireras av hur Elon Musk bidragit till att revolutionera elbils- och rymdfartsmarknaderna.