Hej!
Jag vill bryta av receptflödet här en sekund för att berätta om ett roligt projekt jag och Zeina från Zeinas Kitchen har på gång!
Som ni kanske vet om ni läst bloggen det senaste året så har jag och Zeina hållit en matlagningskurs i Husby det senaste året. Innan jag började arbeta heltid med Jävligt Gott jobbade jag som organisationsutvecklare på Fryshuset i Husby. Mitt jobb var i stort sett att försöka dra igång olika typer av sociala verksamheter och projekt och att få in pengar till dem. Ett projekt som vi drog igång precis innan jag sa upp mig, och som jag hållit kvar sedan dess var Passion Matlagning. Tillsammans med Fryshusets Grundskola Västra, högstadieskolan som Fryshuset driver i Husby, så startade jag och Zeina en elevens val-kurs med målet att lära elever att upptäcka hur fantastiskt det kan vara att laga mat. Fryshusets metodik bygger i hög grad på att hjälpa ungdomar att upptäcka sin egen ”passion” för att väcka ett engagemang och få dem att engagera sig mer i skolan och hålla sig borta från trubbel. Och matlagning har visat sig vara ett perfekt verktyg för just det!
Vi genomförde den första omgången där vi började utveckla metoden och upplägget förra läsåret. Ni kan läsa lite mer om kursen och hur vi tänkte här i ett inlägg jag skrev förra året. Vi lagade en massa god mat och testade oss fram för att se vad som funkade och inte. Läs mer här och här! I år är ambitionen att höja temperaturen och ambitionen ännu mer, och jag tänkte att jag skulle berätta lite om det hela!
Idén – lär genom att laga mat
Kortfattat går vår idé och vårt koncept ut på att bädda in teori om matlagning, råvaror, matsvinn, ekologiskt, ansvarstagande och respekt för varandra och för maten de äter i praktisk matlagning. Det vill säga, vi lagar mat varenda lektion och använder maträtterna vi lagar som taveldukar för olika lärdomar.
Förra veckan lärde vi oss att göra egen pizza till exempel. Under första lektionen satte vi en egen deg som fick jäsa till nästa lektion (med två dagars mellanrum). Därefter bakade vi egna knäckepizzor och visade eleverna hur man kan göra nyttigare och snabba varianter på skräpmat.
Under den andra lektionen (vi har 1,5 timmes lektion varje onsdag och fredag morgon) så bakade vi ut pizzor på degen vi satte på onsdagen och som hade fått kalljäsa i kylskåp. Eleverna fick lära sig att baka ut pizzor för hand, vi pratade om vad som händer när degen jäser och sen fick de lära sig att krydda sin egen tomatsås. Vi pratade om vad som händer när du tillsätter salt, syra, socker eller styrka till en sås och de fick testa själva att krydda. Att kunna smaka av och förstå vad som händer när du har salt eller socker i mat är grundläggande för att kunna laga god mat.
Bra mat, entreprenörskap och respekt
Ambitionen med kursen är att ge eleverna en grundläggande och djup förståelse för vad Bra Mat är för något. I det begreppet innefattar vi både mat lagad från grunden utan onödiga tillsatser, ekologisk och närodlad mat, som är vegetarisk i så stor utsträckning som möjligt och som inte bidrar med onödigt svinn. Kursen är inte en vegetarisk matlagningskurs, men jag kommer (så klart) att göra vegetariska eller veganska versioner på alla rätter under kursen för att visa eleverna vilka alternativ som finns.
I stort sett vill lära ut motsatsen till den ökade distansen till råvarorna, till mer och snabbare skräpmat, och till mer och mer färdigköpta halvfabrikat som många av dagens mattrender hos unga rör sig mot.
Vi vill också involvera dem i själva utvecklandet av kursen, och delar med oss löpande av tankar och tips utifrån mitt och Zeinas arbete som matbloggare. Eleverna får hjälpa till att planera upplägget på kursen, att hitta finansiering till verksamheten (det kan vara dyrt med mat!) och vi samarbetar med de övriga lärarna på skolan för att knyta an de övriga ämnena till kursen. Vi ska till exempel börja odla och baka surdegsbröd tillsammans med NO-läraren och prata om mathistoria med SO-läraren.
Sist men inte minst så lägger vi väldigt stort fokus på att träna eleverna i att möta både varandra, sig själva och den mat de lagar med respekt. Att laga mat på varenda lektion ställer höga krav på eleverna att lyssna på oss lärare, att samarbeta och att vara delaktiga på lektionerna, både med matlagning och med städning.
Vi har satt upp gemensamma förhållningsregler som alla behöver följa. Fördelen med vår lektion mot till exempel en mattelektion är dock att eleverna ser direkta resultat om de följer våra överenskomna regler eller inte. Om någon struntar i att diska så är det deras vänner som får plocka upp efter dem, och om någon springer runt och stör på lektionerna är det alla andras mat som blir bränd när de tappar koncentrationen.
I slutet av varje lektion så äter vi upp maten vi lagat. Eleverna får bjuda sig själva och varandra (och en hel del andra lärare och elever som är sugna!) på det de skapat och får direkt feedback på vad de skapat. Det bidrar med en direkt återkoppling, stolthet och har skapat en riktigt unik plats på skolan där elever och lärare kan mötas utanför klassrummen och bygga relationer.
Målet för 2017
Vi är säkra på att vi har en riktigt bra grej på gång med den här kursen och kommer att satsa stort på att kvalitetssäkra och dokumentera den under läsåret 2017/2018. Målet är att ta fram en handledning för hur fler kan hålla liknande matlagningskurser på sina skolor (främst som elevens val – hemkunskap) eller hemma med sina tonårsbarn. Vi kommer därför att leta efter samarbetspartners som vill vara med på resan med oss under början av hösten och vi kommer att dokumentera lektionerna och våra upplägg löpande under året. (Som sagt, mat är inte gratis, och det är heller inte utveckling, kvalitetssäkring och dokumentering av utbildningskoncept!)
Om ni är intresserade av att höra mer om kursen, vårt upplägg eller, om ni är en finansiär eller ett företag som är intresserade av att samverka med oss för att ta fram framtidens hemkunskapslektioner – skicka mig ett mail så snackar vi vidare 🙂
Det här kommer bli… wait for it…… legendary!