Hej! (English review further down!)
Idag blev jag inbjuden till en exklusiv pressvisning av den nya veganska burgaren från McDonalds – påhittigt nog kallad McVegan. Det är samma burgare som tidigare i höst testades i Tammerfors, Finland och som orsakade ett rejält internationellt intresse. Och nu är det officiellt – den sojabaserade veganburgaren kommer att finnas tillgänglig som en permanent del av menyn på alla McDonalds restauranger i både Sverige och Finland från 28 december. Den ersätter den gamla McBean burgaren som kommer att försvinna från menyn
Biffen är tillverkad av det svenska varumärket Anamma ( som ägs av Orkla) och är en glutenfri sojabaserad biff med en ganska klassisk veganburgarkänsla och en mild BBQ-smak. Ingenting fancy, och absolut ingen Impossible eller Beyond Burger. McDonalds bryter inte någon revolutionerande nya veganmark här på något annat sätt än att du äntligen kan få en anständig vegansk burgare på McDonalds (och förlåt alla ni McBean-älskare, men personligen anser jag inte riktigt att den där typen av grönsakspuckar riktigt kvalar in som en äkta burgare…).
Enligt teamet som utvecklade burgaren var tanken med en ganska neutral sojabiff att ta fram en produkt som lätt kunde varieras med olika toppings i kommande burgare. Så om den här första super basic burgaren blir framgångsrik är jag säker på att vi kommer att få se många olika nya veganska versioner i framtiden. Antaligen blir det fler både veganska och lakto ovo vegetariska burgare framöver. Produktutvecklarna på plats avslöjade att de bland annat har tittat på att ta fram en lakto ovo vegetarisk version av den klassiska quarter poundern!
McVegan – Första provsmakning
McBean är en ganska basic burgare. Ett enkelt sesamtoppat bröd med en med sojabiff som sedan toppas med tomat, lök, sallad, ketchup, senap, pickles och en neutral äggfri majonnäs. Den smakar som det veganska kärleksbarnet mellan den vanliga enkla 10 kronorshamburgaren och en McFeast. Lite väl enkelt och trist för min smak – men för alla ni McFeastälskare där ute så passar den nog bättre. Personligen tror jag faktiskt att jag skulle föredra den utan tomat, sallad och majonnäs och bara käka den som en basic burgare för att få den klassiska McDonaldssmaken.
Nu väntar jag bara på McDonalds att starta ett samarbete med den veganska ostproducenten Daiya så att vi kan få lite anständig veganost på burgarna också, och på att de ska blanda till lite fler spännande veganska dressingar. Men enligt teamet på presskonferensen idag har de än så länge inte kollat på varken veganostar eller på några veganska milkshakes ännu.
McVegan kommer att släppas exklusivt i Sverige och Finland, men regional efterfrågan och framgången här i Norden kommer sannolikt att avgöra om det kommer att dyka upp i några andra länder inom en snar framtid.
Burgaren allena kostar 25 kr och hela menyn med dricka och pommes frites kostar 49 kr. Och enligt McDonalds är produktionskostnaden för den veganska hamburgaren faktiskt lägre än för en vanlig köttburgare!
En annan viktig liten detalj i lanseringen av den nya burgaren är också att det införs nya rutiner i McDonalds kök för att säkerställa en riktig och pålitlig vegansk hantering av burgaren säkerställs på alla restauranger i hela landet. Så burgarna kommer inte att stekas på samma ugn som köttet, och pommesen får sig helt 100 % säkert en egen fritös än nuggetsen! Det är iaf bra att veta 😉
—
Och – on another note. Jag har fått mycket feedback under dagen om ifall det faktiskt en bra sak att McDonalds utvecklar en vegansk burgare och huruvida det är något jag faktiskt borde lyfta fram. McDonalds är bidrar ju till att tusentals djur äts upp varje dag!.
Kortfattat så är mitt svar att 1) ja – det är en stor sak och, ja det är absolut något att skriva om! Och 2), McDonalds serverar ca 400 000 måltider varje dag i bara Sverige – Det är många kor! När MAX släppte sin nya vegetariska sortiment av hamburgare våren 2016 så slutade det med att deras gröna burgare stod för hela 20% av deras omsättning efter ett tag! Tänk om det kan göras för McDonalds också – det innebär väldigt mycket mindre kött som i sådana fall konsumeras. 3) För många människor är vegansk mat inte något som de ser som varken ett självklart eller lättillgängligt alternativ. Att ha ett bra veganalternativ på McDonalds – en restaurang som nästan alla svenskar har en relation till, kommer förhoppningsvis få fler att prova en vegansk burgare, och gör det mycket lättare att både vara vegan och ha munchies samtidigt!
Hello!
Today I was invited to an exclusive press tasting of the new vegan burger from McDonalds – innovatively called McVegan. It’s the same burger that earlier this fall was tested in Tampere, Finland and that caused quite the international interest. And now it’s official – the soy based vegan burger will be available permanetly in all McDonalds restaurants both Sweden and Finland from the 28th december. It will replace the old McBean burger that will be discontinued.
The burger is produced by the Swedish brand Anamma, that is owned by Orkla and is a gluten-free soy based patty with a pretty classic vegan burger feeling and a mild BBQ flavour. Nothing fancy, and certainly no Impossible or Beyond burger. McDonalds is not breaking any revolutionary new vegan grounds here in any other way than that you FINALLY can get a decent vegan burger in McDonalds (sorry you McBean lovers, but I personally don’t really count those mushy fried vegetable pucks as proper burger materials…).
Accoring to the team that developed the burger the idea with a fairly neutral soy patty was to develop a product that easily could be varied with different toppings and dressings for the future, so if this first basic burger is successful, I’m sure we’ll see a lot of different variations in the future. Both vegan and l/o vegetarian ones, one of the chefs from the development team revealed that they had been working on a l/o vegetarian Quarter pounder as an example!
The McBean is a fairly straight forward history. Simple sesame topped buns filled with the soy patty and topped with tomato, onion, salad, ketchup, mustard, pickles and egg free mayo. It tastes like the vegan love child of the ordinary hamburger and the McFeast. A bit to simple and plain for my taste – but for all you McFeast lovers, this would be your thing. I think that I’d actually rather prefer it as a simple hamburger without the salad, tomato and mayo. The basic McDonalds experience 😉
Now I’m just waiting for McDonalds to start a cooperation with Daiya so that we can have some decent vegan cheese on the burgers as well, and for them to veganaise a little more interesting dressings. But accordingly to the team on the press conference today they haven’t been working on finding either vegan cheeses nor vegan milk shake options yet. But I hope that they are coming soon!
The McVegan will be released exlusively in Sweden and Finland as of now, but demand and regional success will probably determine if it will surface in any other countries in the near future.
The burger alone will cost 25 SEK and the menue will cost 49 SEK. And according to McDonalds the production cost of the vegan burger is actually lower than that of an ordinary meat burger!
Another little detail is that part of the launch of the new burger is also new routines in McDonalds kitchens to ensure that a proper vegan handling of the burger and condiments is ensured. So the burgers won’t be fried on the same stoves as the meat! That’s good to know 😉
—
And – on another note. I’ve gotten a lot of feedback during the day as to wether or not it’s a good thing that McDonalds are developing a vegan burger and wether or not this is something to promote. I’d say that 1) it’s a huge deal, so yeah – it’s absolutley something to write about and 2) McDonalds serve ca 400 000 meals each day in just Sweden. That’s a lot of cows! When MAX released their new vegetarian range of burgers in 2016 their green burgers quickly climbed to count as 20 % of their entire turnover! Imagine if that can be done for McDonalds as well – that’s a lot of less meat being consumed. 3) And for a lot of people vegan food is not something neither accessible nor relateable. To have a good vegan option at McDonalds – a restaurant that almost every Swede has a relationship to WILL make more people try vegan food, and will make it a lot easier to be vegan and have munchies at the same time.