Den senaste månaden har den italienska köttproducenten Gruppo Tonazzo gjort stora rubriker i livsmedelsbranschen genom ett djärvt beslut som markerar en viktig förändring i företagets 136-åriga historia. Det familjeägda företaget, känt för sin köttproduktion, tar nu steget mot en helt växtbaserad framtid. Detta beslut har väckt samtal om hållbarhet och hälsomedveten kost, i linje med den växande efterfrågan på mer miljövänliga livsmedelsalternativ.
Gruppo Tonazzo övergår till växtbaserad produktion och avslutar köttproduktion för att fokusera på varumärket Kioene. Den italienska livsmedelsproducenten Gruppo Tonazzo har tillkännagett en stor förändring i sin affärsstrategi och kommer att avsluta all köttproduktion vid årets slut. Det familjeägda företaget, som har en 136-årig historia och började som en slakteributik i Padua, kommer nu att helt inrikta sig på sitt växtbaserade varumärke Kioene. Men tillkännagivande förra månaden markerar en historisk vändpunkt, eftersom det handlar om en familj som har handlat med kött i fem generationer och som den 31 december helt kommer att avveckla all verksamhet kopplad till köttbranschen.
Denna strategiska omställning speglar den växande efterfrågan på mer hållbara och hälsomedvetna livsmedelsalternativ. Kioene, som grundades på 1990-talet, har upplevt betydande tillväxt, vilket fått Gruppo Tonazzo att ta detta djärva steg. Varumärket erbjuder ett brett utbud av kylda och frysta produkter, såsom veganska burgare, bites och falafel, gjorda av växtbaserade ingredienser som aubergine, broccoli och grönkål. Även om vissa Kioene-produkter innehåller ägg, signalerar företagets övergång bort från kött en avgörande satsning på växtbaserade alternativ.
En historisk omställning för Gruppo Tonazzo
Beslutet att stänga all köttrelaterad verksamhet har varit ett betydelsefullt och djupt känslomässigt ämne inom familjen Tonazzo. Albino Tonazzo, grundare av Kioene, berättade att hans reflektioner över skiftet började under en affärsresa till Brasilien. Han hade åkt till São Paulo för att utöka företagets försörjning av djurfoder och kött. ”Vi var i São Paulo, Brasilien, och såg en oändlig rad av lastbilar på vägen. Vi frågade vad de fraktade. Det var soja, avsett för djurfoder. Lite senare, under middagen, förändrades mitt liv. De förklarade för mig att energin som krävs för att producera ett kilo animaliskt protein är densamma som för att producera 12 kilo växtbaserat protein. Det var en absurd ratio.”
Denna insikt blev en vändpunkt som inspirerade Tonazzo att omvärdera företagets framtid. Nu, fem generationer efter grundandet, engagerar sig Gruppo Tonazzo helt i en växtbaserad framtid genom varumärket Kioene. VD Albino Tonazzo förklarade att förändringen drivs av miljöhänsyn och en önskan att främja mer medvetna matvanor.
”Vi vill bidra till att bevara miljön och öka den kollektiva medvetenheten,” sa Tonazzo och uttryckte tillförsikt om att konsumenterna kommer att omfamna den nya inriktningen. Företaget har också försäkrat sina anställda om att de som tidigare arbetat inom köttproduktionen kommer att få möjligheter att övergå till roller inom den växtbaserade divisionen.
Vill du läsa mer om ämnet? Klicka här: Plant Based News